Monday 9 January 2012

Berapa Kalori diperlukan sehari untuk turunkan berat.?

Assalamualaikum semua,,
kali ni aku nk share pasal berat badan and mcm mna aku berdiet dulu ^_^ search google jumpa la formula ni kt some blog..then aku tengok macam berguna je so aku try la ikut formula ni..kira punya kira dapat la total berapa kalori yang perlu aku patut mkn dan tak lebih dari tu untuk turunkan berat.


Berat Dalam KILOGRAM x 2.2 x faktor kecerdasan = dapat kalori untuk memaintainkan

(Berat Dalam KILOGRAM x 2.2 x faktor kecerdasan) - 500 kalori = dapat kalori untuk menurunkan berat badan.

(Berat Dalam KILOGRAM x 2.2 x faktor kecerdasan) + 250 kalori = dapat kalori untuk menambahkan berat badan.

Contoh Berat aku untuk turunkan berat : 

( 67 x 2.2 x 13 - 500kalori = 1416kalori )


so,sehari aku boleh makan 1416 kalori atau kurang daripada jumlah tu untuk turunkan berat..

Apa itu faktor kecerdasan? just formula.. untuk mengira berapa kecerdasan kita bergerak..

kalau kita ni macam siput asik bergolek je pusing kiri kanan jer sebagai bersenam = 13

kalau kita ni rajin2 sikit basuh pinggan, bergerak ambil air sendiri tanpa suruh orang, bersenam 45minit kebawah = 14

jika anda rajin basuh kereta , cuci tandas, bersenam 45 minit keatas = 15

kalau korang rasa nak ikut formula ni pon boleh je..sebab dulu aku pon guna formula ni la masa on diet alhamdulillah hasilnya nampak..kat bawah ni gambar2 aku dari tahun 2010 hingga sekarang 2012..sekarang dah jarang jaga makan..so berat pon dah naik balik haha..



No comments:

Post a Comment